W Polsce jest ich prawie 45 tysięcy. Zarabiają kolosalne pieniądze zarówno w czasie prosperity, jak i w okresie bessy. Nie szkodzi im kryzys, bezrobocie a nawet niskie PKB. O kim mowa? O polskich milionerach. Redakcja ekskluzyw.pl dotarła do raportu, który odsłania głęboko skrywane tajemnice z życia najbogatszych Polaków. Co lubią? Co najczęściej kupują? Na co zwracają uwagę podczas zakupów?
Według raportu zajmujemy 18. miejsce w Europie w rankingu liczby milionerów. Najwięcej jest ich we Francji, Niemczech i Wielkiej Brytanii. Wyprzedzają nas także kraje dużo mniej liczebne niż Polska. Na przykład w 5 razy mniejszej Szwajcarii milionerów jest aż 14 razy więcej niż nad Wisłą. A w 8 razy mniejszej liczebnie Norwegii jest ich 6 razy więcej. Mimo to każdego roku w Polsce liczba najbogatszych zwiększa się o okolicach 7 – 8%. To dużo, bo jak prognozują analitycy już za 2 lata, (w 2016 roku) liczba najlepiej zarabiających Polaków (ponad 85 tys zł brutto rocznie) przekroczy magiczną granicę miliona osób.
Wraz z rosnącą liczną milionerów rośnie również rynek dóbr luksusowych. Największy kawałek tortu to luksusowe samochody. Ten segment rynku od wielu lat utrzymuje się na pierwszym miejscu. W ubiegłym roku Polacy kupili najwięcej nowych samochodów marki BMW, Mercedes-Benz oraz Audi. To rynek klasy premium. Natomiast z marek stricte luksusowych najwięcej sprzedano modeli Ferrari oraz Bentley’ów. Klientami najczęściej były osoby w wieku 35 – 50 lat (49%) i starsze (43%). Zaledwie 8% kupujących to młodzi biznesmeni przed 35. rokiem życia.
Drugim pod względem wielkości rynkiem dóbr luksusowych jest kategoria ekskluzywna odzież i dodatki, a dopiero potem luksusowe nieruchomości. Co ciekawe, są one najszybciej rozwijającym się segmentem rynku. Według prognoz do 2016 roku wzrosną aż o 30%. Tendencję tę dostrzegli deweloperzy oraz agencje obrotu nieruchomościami oferując apartamenty i rezydencje w coraz większej liczbie. Szacuje się, że obecnie rynek pierwotny luksusowych apartamentów w Polsce obejmuje okolicach 650 ofert na sprzedaż, z których rocznie udaje się sfinalizować okolicach 75 – 80 transakcji. Mniej jest ofert ekskluzywnych rezydencji, bo tylko 180. Z nich nowego właściciela znajduje okolicach 20 – 30 rocznie. Bogatszy wybór stanowi rynek wtórny. Tutaj ekskluzywnych apartamentów jest 750, a rezydencji aż 5 600. Obrót nimi to prawdziwa żyła złota. Dla przykładu wrocławski koncern WGN Real Estate ma w swojej ofercie przeszło pół tysiąca luksusowych apartamentów (łącznie z rynku pierwotnego i wtórnego) w największych miastach Polski (www.wgn.pl/apartamenty/0/apartamenty-na-sprzedaz).
Rosnący rynek zapotrzebowania na luksusowe towary widzą także zagraniczne firmy. Szczególnie z Francji i Włoch, ale także Ameryki, Anglii oraz Niemiec. Według raportu obecnie na polskim rynku funkcjonuje blisko 70% światowych marek sprzedających ekskluzywne dobra i usługi. Niedawno dołączył do nich Louis Vuitton (producent ekskluzywnej odzieży, galanterii, perfum i alkoholu) oraz dwie kultowe marki samochodów: Maserati i Rolls&Royce. Związane jest to ze zmianą polskiej mentalności przy kupowaniu produktów, gdzie najważniejszym kryterium nie jest już cena, ale jakość. Myśli tak ponad 80% polskich milionerów. Drugim czynnikiem przy wyborze produktu jest dobry design i estetyka, a trzecim – prestiż marki. Na dalszych pozycjach uplasowały się: unikalność produktu, rozpoznawalność marki, opinie i rekomendacje oraz tradycja/historia marki. Cena znalazła się dopiero na 8. miejscu.
Najbogatsi z optymizmem patrzą w przyszłość. Aż 94% z nich uważa, że w najbliższych latach sytuacja na rynku dóbr luksusowych i usług poprawi się, a w Polsce przybędzie nowych milionerów. Nawet w tej najwyższej kategorii osób o majątku przekraczającym 150 milionów. Dzisiaj jest ich w Polsce zaledwie 200.
Grzegorz Altowicz / Ekskluzyw.pl