Pod koniec roku pojawi się najnowsza Cessna Citation Ten. Ta marka od lat jest synonimem małych, prywatnych samolotów, bez których nie można już sobie wyobrazić funkcjonowania globalnych firm.
Tzw. samoloty dyspozycyjne są chętnie kupowane przez zamożnych ludzi, którzy za niemałą cenę zyskują nieosiągalną w inny sposób swobodę przemieszczania się w niemal każdym czasie w dowolne miejsce, uniezależniając się w ten sposób od regularnych połączeń pasażerskich oferowanych przez linie lotnicze.
Zainteresowanie prywatnych przedsiębiorców tym rodzajem transportu pojawiło się już u zarania lotnictwa, jednak dopiero na przełomie lat 60. i 70. nabrało prawdziwego rozpędu. Szybki rozwój napędu odrzutowego sprawił, że zaczęto produkować więcej małych, lekkich, cichych i oszczędnych silników, które były idealne dla samolotów dyspozycyjnych. Zapewniały dużą prędkość i zasięg przy umiarkowanych kosztach.
Pojęcie samoloty dyspozycyjne obejmuje bardzo szerokie spektrum maszyn – od najlżejszych, kilkumiejscowych, aż po duże, kilkunasto- lub nawet kilkudziesięciomiejscowe odrzutowce, nierzadko powstałe na bazie standardowych maszyn komunikacyjnych, jak np. rodzina Boeing Business Jets (BBJ) czy Airbus Corporate Jetliners (ACJ). Ekstremalnym przedstawicielem tych ostatnich jest dyspozycyjna odmiana największego samolotu pasażerskiego świata – Airbus A380 Prestige.
Jednak największą rolę wśród samolotów dyspozycyjnych odgrywa Cessna Aircraft Company, jedna z najstarszych amerykańskich wytwórni lotniczych. Swój pierwszy dwusilnikowy odrzutowy samolot dyspozycyjny – Citation (potem oznaczony numerem I) – firma skonstruowała w 1969 roku. Samolot ten podlegał nieustannej ewolucji – w kolejnych latach powstały m.in. modele (i ich odmiany) Citation II, Bravo, III, V, Ultra, Encore, VI, VII, Excel, XLS. Osobną linię rozwojową zapoczątkował w 1991 roku model CitationJet, znany jako CJ.