Luksusowe samochody Maserati, Bentley i Ferrari to trzy najchętniej kupowane marki przez Polaków w 2014 roku – tak wynika z raportu prestiżowej agencji konsultingowej, do której dotarła redakcja Ekskluzyw.pl. Okazuje się, że pomimo ogólnego kryzysu i utyskiwań rynek ekskluzywnych aut w Polsce ma się świetnie, a jego przychody rosną w zastraszającym tempie.
Bogaci Polacy najwięcej pieniędzy wydają na luksusowe samochody. Jeszcze nie osiągnęliśmy tego poziomu luksusu, żeby kupować ekskluzywne jachty albo samoloty. Owszem, są jednostki, które i na to stać, ale stanowią one zaledwie promil społeczeństwa. Przypomnijmy, że najbogatszy Polak zajmuje dopiero 411. miejsce na liście najbogatszych ludzi świata, a liczba majętnych Polaków na tle innych krajów Europy to dopiero 17. miejsce. Powodów do dumy może i nie ma, ale też z drugiej strony nie ma się czego wstydzić, bo z roku na rok miliarderów u nas przybywa.
Twórcy raportu przeprowadzili ankietę na ponad 600 osobach, których dochody można uznać za ponadprzeciętne. Co to dokładnie znaczy? Chodzi o tych, którzy zarabiają minimum 7,1 tys zł brutto. Podzielono ich na 3 grupy: osoby zamożne, czyli takie, których dochody zawierają się w przedziale 7 100 – 10 000 zł, bardzo zamożne (10 000 – 20 000 zł) oraz bogate (20 000 zł i więcej). Co ciekawe, najdroższe, ekskluzywne samochody też podzielono na grupy. Tym razem dwie. Auta klasy premium, czyli BMW, Audi, Mercedes, Volvo, Lexus, Porsche oraz klasy luksus – Maserati, Ferrari, Bentley, Rolls-Royce, Lamborghini, Aston Martin. Z tym podziałem związane jest interesujące zjawisko, które obnażył raport, a mianowicie rozpoznawalność marki i jej przynależność do właściwej klasy jest ściśle związana z wysokością dochodów. Innymi słowy – osoby z niższymi zarobkami często mylnie uznawały np. BMW albo Mercedesa za markę luksusową, podczas gdy jest to w istocie klasa premium. Wróćmy jednak do wyników raportu.
Rok 2014 był rekordowy, jeśli chodzi o ekskluzywne samochody kupowane nad Wisłą. Jak podają statystki, w tym okresie zarejestrowano u nas 31,5 tys aut klasy premium i 94 auta luksusowe. Które marki były najczęściej wybierane? Ekskluzywne Volvo XC60 (2 766 kupujących), Audi Q5 (1734 kupujących) i luksusowe BMW X5 (1 405 nabywców). Trzy miejsca na podium dla samochodów z karoserią SUV nie są przypadkowe. Na początku roku 2014 Ministerstwo Finansów otworzyło tak zwane „okienko derogacyjne”, czyli możliwość pełnego odliczenia podatku VAT od samochodów osobowych z homologacją ciężarową. I to skłoniło Polaków do ponadprzeciętnego zainteresowana samochodami terenowymi. Chociaż biorąc pod uwagę powszechnie krytykowany stan naszych dróg, takie rozwiązanie wcale nie wydaje się bezzasadne.
W klasie najwyższej – czyli samochody luksusowe – królowały modele Maserati Ghibli (19 kupujących), Maserati Quattroporte (14), Bentley Continental (12) i Ferrari F12 (9). Ten pierwszy kosztuje okolicach 370 tys zł. Wyposażono go w 3-litrowy silnik bi-turbo V6 o mocy 330 koni mechanicznych, który rozpędza ekskluzywny samochód do setki w 5,6 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 263 km/h. Drugi, luksusowy model tej samej marki, czyli Quattroporte, kosztuje w najdroższej wersji aż 786 tys zł. Ma za to napęd na cztery koła, mocniejszy silnik V8 o pojemności 3,8 litra i – rzecz jasna – lepsze osiągi. Przyspieszenie 4,6 s. i prędkość 307 km/h. Zdecydowanie najdroższym z tej trójki okazał się Bentley Continental za 898 800 zł. Co dostaniemy w tak astronomicznej sumie? Ekskluzywny samochód wykończony jest w najwyższym, możliwym luksusie, najlepszych materiałach i wykończeniach. A i pod maską ma się czym pochwalić. Chociaż waży prawie 2,5 tony, to zamontowano w nim silnik o pojemności 4 litry w układzie V8, który rozpędza tego kolosa w czasie 4,5 s do 100 km/h i gwarantuje maksymalną prędkość rzędu 307 km/h.
Z raportu wynika jeszcze jeden interesujący fakt – nawet najdroższe i najbardziej luksusowe samochody dość szybko się nudzą bogaczom. Statystycznie osoby z najwyższym uposażeniem zmieniają swój ekskluzywny samochód na nowy każdego roku.
Grzegorz Altowicz
Ekskluzyw.pl